تُرکیه (به ترکی استانبولیTürkiye) با نام رسمی جمهوری ترکیه (به ترکی استانبولیTürkiye Cumhuriyeti)، کشوری اوراسیایی است که بخش بزرگ کشور یعنی آناتولی یا آسیای کوچک در شمال غرب آسیا و خاورمیانه واقع است و بخش کوچکی نیز به نام تراکیه در منطقهٔ بالکان (منطقه‌ای در جنوب شرق اروپا) قرار دارد.

ترکیه در شرق با کشورهای ایران، نخجوان، ارمنستان، و گرجستان؛ در جنوب شرقی با عراق و سوریه؛ و در شمال غربی (بخش اروپایی) با بلغارستان و یونان همسایه است. همچنین ترکیه از شمال با دریای سیاه، از غرب با دو دریای کوچک مرمره و اژه و از جنوب غرب با دریای مدیترانه مرز آبی دارد. دو تنگهٔ راهبردی بسفر و داردانل نیز در اختیار ترکیه است.

پهناوری ترکیه ۷۸۳٬۵۶۲ کیلومتر مربع (سی و هفتم) است. ترکیه کشوری کوهستانی و نسبتاً پرباران است. شکل این کشور مانند یک مستطیل است که از سوی شرق و غرب امتداد یافته‌است. ترکیه با قرار گرفتن در یکی از حسّاس‌ترین مناطق جهان، دارای موقعیّت جغرافیایی راهبردی و بسیار خوبی است و گذرگاه شمال غرب آسیا و اروپا به‌شمار می‌آید و کشورهای بسیاری، به ویژه کشور ایران از خاک ترکیه برای ترانزیت کالا و انرژی استفاده می‌کنند. ترکیه از آب و هوای خوب و جلگه‌ای برخوردار است و مکان‌های جالب و دیدنی دارد به دلیل همین سالانه تعداد زیادی توریست به این کشور مسافرت می‌کنند.

جمعیت کشور ترکیه حدود ۸۲ میلیون نفر (برآورد ۲۰۱۸) می‌باشد، که حدوداً ۷۵ تا ۸۵ درصد مردم سنی و ۱۵ تا ۲۵ درصد هم علوی هستند. حکومت ترکیه لائیک است ولی بسیاری از مردم به دین اسلام پایبند هستند و عید فطر و عید قربان در این کشور تعطیل رسمی است. همچنین ترکیب نژادی در ترکیه حدود ۷۰٪-۷۵٪ درصد مردمترک، ۱۸٪ درصد کرد و ۷٪-۱۲٪ را سایر باشندگان قومی ترکیه تشکیل می‌دهند.

زبان رسمی ترکیه، ترکی (استانبولی) است که در گذشته با خط عربی (عثمانی) نوشته می‌شد و پس از جنگ جهانی اول و فروپاشی امپراتوری عثمانی، و تشکیل جمهوری ترکیه توسط آتاتورک در سال ۱۹۲۳ با خط لاتین نوشته می‌شود.

ترکیه با نام امپراتوری عثمانی در چند سدهٔ گذشته، بخش‌های بزرگی از خاورمیانه و جنوب شرقی اروپا را در دست داشته است.

ترکیه در بین شش کشور آسیایی و دو کشور اروپایی قرار گرفته‌است. کشورهای هم‌مرز ترکیه عبارت‌اند از: در خاور با ایران ۴۹۹ کیلومتر، جمهوری آذربایجان ۹ کیلومتر،ارمنستان ۲۶۸ کیلومتر، و گرجستان ۲۵۲ کیلومتر؛ در جنوب خاور با عراق ۳۵۲ کیلومتر و سوریه ۸۲۲ کیلومتر؛ در شمال باختر با یونان ۲۰۶ کیلومتر و بلغارستان ۲۴۰ کیلومتر.

ترکیه از سه طرف به دریا راه دارد. دریاهای سیاه و مرمره، اژه و مدیترانه از طریق دو تنگه بسفر و داردانل به دریاهای آزاد مرتبط می‌شوند و از لحاظ جغرافیایی موقعیت مناسبی به این کشور می‌دهند. بزرگترین و مهم‌ترین شهر آن استانبول می‌باشد.

کنگره جغرافیای اول که در سال ۱۹۴۱ در آنکارا برگزار شد، در پایان بررسی‌های طولانی خود ترکیه را به هفت ناحیه جغرافیایی (به ترکی: bölge) تقسیم نمود. در بررسی‌های کنگره نام‌برده ویژگی‌های مختلف جغرافیایی ترکیه در نظر گرفته شد. هر یک از این نواحی شامل چندین استان (به ترکی: il) می‌شوند. کشور ترکیه ۸۱استان دارد. مراکز همه استان‌ها به جز سه استان با خود استان هم‌نام هستند. سه استان نام‌برده عبارت‌اند از: ختای (مرکز: انتاکیه)، قوجاایلی (مرکز: ایزمیت)، سقاریه (مرکز: آداپازاری). هرکدام از استان‌های ترکیه به چندین بخش تقسیم شده‌است.

۱. مسجد زیبای اول استانبول : مسجد ایاصوفیه استانبول
مسجد ایاصوفیه به گنبد بزرگ خود مشهور است و تاریخ استانبول در آن نهفته است. ایاصوفیه در سال ۳۶۰ به عنوان کلیسای بزرگ ساخته شد و در طی سالها دستخوش تغییراتی شد تا در تاریخ ۱۴۵۳ به دستور سلطان عثمانی به مسجد تبدیل و تا تاریخ ۱۹۳۱ مسجد باقی ماند. در سال ۱۹۳۱ به دلیل معماری غنی و تاریخی و تاریخ نهفته در بنا، ایاصوفیه به ستور آتاتورک به موزه تبدیل شد.
جالب است بدانید که ایاصوفیه تقریبا به مدت ۱۰۰۰ سال بزرگترین کلیسای جهان بود.مسجد زیبای دوم  استانبول : مسجد سلطان احمد استانبول – مسجد آبی استانبول
مسجدی زیبا از قرن ۱۷ ام که درست روبه روی مسجد ایاصوفیه قرار دارد و به دلیل کاشی کاری ها و سرامیک های زیبای آبی رنگ در دیوار های داخلی مسجد به نام مسجد آبی مشهور است. مسجد سلطان احمد یا  همان مسجد آبی از دیگر مساجد استانبول متمایز است و این تفاوت در تعداد مناره های آن است، درحالیکه دیگر مساجد ترکیه تنها دارای ۴ الی ۲ مناره اند مسجد آبی دارای ۶ مناره است. ساخت مسجد آبی از سال ۱۶۰۹ شروع و تا سال۱۶۱۶ در دوره پادشاهی سلطان احمد به طول انجامید و آخرین مسجد ساخته شده در دوره عثمانی است.۳. مسجد زیبای سوم استانبول : مسجد سلطان سلیمان استانبول – مسجد سلیمانیه استانبول ترکیه
مسجد سلیمانیه دومین مسجد بزرگ استانبول و یکی از معروف ترین اماکن دیدنی استانبول است. مسجد سلیمانیه، این شاهکار معماری تاریخی در قرن ۱۶ ام توسط معمار معروف و توانمند عثمانی، معمار سنان ساخته شد. مسجد سلیمانیه به نام بزرگ ترین و مهم ترین پادشاه عثمانی، پادشاه سلیمان نام گذاری شد و مسجدی زیبا از مناره های بلند با معماری عثمانی و گنبدی بزرگ با معماری بیزانس  کلیسای ایاصوفیا بنا شده است. مسجد سلیمانیه مسجدی بزرگ با ۴ مناره است و مقبره سلطان سلیمان، خرم همسر ایشان و معمار سنان هر سه در این مسجد قرار دارند.۴. مسجد زیبای چهارم استانبول : مسجد اورتاکوی استانبول
مسجد اورتاکوی استانبول مسجدی زیباست که در قرن ۱۸ ام توسط آقا محمود، داماد وزیر بزرگ ابراهیم پاشا، بنا شد. اگرچه مسجدی کوچک است، اما در لیست مساجد زیبا و محبوب ترکیه قرار گرفته است. بیشتر توریستان تور ترکیه با شنیدن این مساحت نسبتا کوچک مسجد اورتاکوی بازدید از آن را به سفر بعد و بعد موکول می کنند که این اشتباهی رایج  در طول سفر به استانبول است. مسجد اورتاکوی تنها کمی آنطرف پل بسفر قرار دارد و منظره این مسجد از تمامی مساجد ترکیه زیبا تر و نفس گیر تر است. نمایی از مسجد اورتاکوی با پشت زمینه ای از پل بسفر زاویه ایست که لنز دوربین عکاسان را جذب خود می کند. این منظره از استانبول درواقع تلفیقی از تاریخ ترکیه و شهر مدرن استانبول است که به نمایش می گذارد. به شما توصیه می کنیم تا از مسجد اورتاکوی در شب دیدن کنید چرا که نورپردازی پل بسفر به زیبایی منظره افزوده است.مسجد زیبای پنجم استانبول : مسجد جدید استانبول – مسجد ینی جامی استانبول
مسجد جدید استانبول به دستور سلطان صفیه، همسر سلطان مراد سوم ساخته شد. برخلاف نام این مسجد، مسجد جدید یکی از مساجد قدیمی تاریخی استانبول است که تاریخ ساخت آن از سال ۱۵۹۷ آغاز شد و به دلیل مسائل سیاسی ساخت آن نیمه کاره رها شد. بنا ساخته شده ویران شد و به دلیل آتش سوزی که در سال ۱۶۶۰ رخ داد به شدت آسیب دید. سالها بعد معمار سلطنتی،  معمار توانمند و مشهور مصطفی آقا پیشنهاد اتمام بنای مسجد را داد و در آخر در سال ۱۶۶۳ ساخت بنا به اتمام رسید و امروزه مسجد جدید یکی از مساجد مشهور استانبول و نمونه ای مشهور از سرامیک کاری ایزنیک عثمانی است، البته نمونه عالی از سرامیک های ایزنیک را می توان در مسجد رستم پاشا دید.۶. مسجد زیبای ششم استانبول : مسجد رستم پاشا
مسجد رستم پاشا استانبول در بین سال های ۱۵۶۱ الی ۱۵۶۳ ساخته شده و نمونه ای مهم و شناخته شده از سرامیک کاری ایزنیک در استانبول است. درواقع سرامیک کاری ایزنیک امضای معماری و تزئین عثمانی می باشد و بازگوی سیاست، تاریخ و داستان های دوره سلاطین عثمانی است. این مسجد به نام رستم پاشا فرد سیاسمت مدار و وزیر دولت سلطان سلیمان می باشد که ثروت خود را وقف ساخت ساختمان، مساجد و مراکز خیریه کرد.

از جاذبه های نزدیک به ایاصوفیه
گالری تصاویر استوره های ترکیه، چشمه احمد سوم، فواره خرم سلطان، مخزن ریحانا، حمام خرم سلطان.

ساعات بازدید از مسجد ایاصوفیه :
بازدید از این مسجد تاریخی و منحصر به در روزهای بهار و تابستان سه شنبه تا یکشنبه از ساعت ۹ تا ۱۹ و در روز های پاییز و زمستان از ساعت ۹ صبح الی ۱۵  میسر می باشد.

آدرس ایاصوفیه استانبول – Hagia Sophia :
ترکیه، نزدیک کاخ توپکاپی استانبول, محله سلطان احمد واقع در منطقه اروپایی

چگونه به مسجد ایاصوفیه برویم ؟
برای رفتن به موزه مسجد ایاصوفیه اصلا نگران نباشید چرا که تمام وسایل نقلیه عمومی در دسترس شما هستند، شبکه اتوبوس، مترو و تراموای استانبول همگی در محله سلطان احمد ایستگاه دارند و با یکی از آنها به راحتی به مسجد ایاصوفیه یا مناطق تاریخی نزدیک به ایاصوفیه ماننده : مسجد سلطان احمد، کاخ و موزه توپکاپی می رسید.

۲.تنگه بسفراستانبول –  Bosphorus :
یکی از مکان های مشهور و پربازدید استانبول ترکیه که به راحتی نمی توان از آن چشم پوشید تنگه بسفر است، این تنگه که درشمال ترکیه واقع شده دارای زیبایی های بی نظیری می باشد که در هیچ نقطه هر جهان قابل تماشا نیست.  تنگه بسفر همانطور که می دانید، نقطه واصل بین  دو قاره و از دیدنی های مورد علاقه توریستان و گردشگران استانبول محسوب می شود. این تنگه، طولی برابر ۳۰ کیلومتر و عرضی برابر ۷۰۰ متر دارد و دریای سیاه را به دریای مرمره وصل می کند.

علاوه بر دیدنی های این تنگه و غذا خوردن در کنار نما و منظره زیبای این مکان بسیار جذاب، به راحتی می توانید از جاذبه های اطراف آن نیز دیدن کنید. این منطقه به دلیل اهمیت فراوانی که درزمان قدیم داشته، بنا ها، نماد ها و دیدنی های منحصر به فردی را از تاریخ  به رخ بازدید کنندگان می کشد.

جاذبه های اطراف تنگه بسفر استانبول –  Bosphorus :
چند کاخ معروف استانبول نظیر کاخ چراغان و دولما باغچه، ویلاها، خانه موزه زکی پاشا، مسجد زیبای اورتاکوی و قلعه های سنگی در نزدیکی تنگه بسفر قرار دارند.

از بالای پل های ساخته شده در این تنگه از منظره زیبای غروب خورشید تا انعکاس آفتاب بر روی دریای شرق و غرب و تماشای دیدنی ترین منطقه ترکیه همه  و همه لذت خواهید برد. دیدن خانه های چوبی و یا غذا خوردن در بهترین هتل های مجاور این تنگه از تجربه ها و صحنه های نابی خواهند بود که در طول سفر با تور استانبول شاهد آن خواهید بود و تا سالها بعد هم برای دیگران از زیبایی های این تنگه پر عظمت خواهید گفت.

سه پل معلق بر بالای تنگه بسفر :
اولین پل به نام  “Martyrs of July ۱۵th” به طول ۱۰۷۴ متر درمیان Beylerbeyi – محله آسیایی و Ortaköy – محله اروپایی قرار گرفته است.

دومین پل به نام “Fatih Sultan Mehmet Bridge” در میان محله Anadolu Hisari  و محله Rumeli Hisari واقع شده  و طول آن به ۱۰۹۰ متر می رسد.

سومین پل در ورودی دریای سیاه به نام “Yavuz Sultan Selim Bridge” بنا شده و طولی بالغ بر ۱۴۰۸ متر دارد. این پل در میان محله اروپایی Garipçe village و محله آسیایی Poyrazköy village قرار گرفته است.

۳.کاخ توپکاپی استانبول – Topkapı Palace  :
یکی از اماکن  دیدنی مهم  استانبول که در طول سفر به استانبول حتما از تماشای آن لذت خواهید برد  کاخ توپکاپی می باشد، این کاخ تاریخی، اسرار آمیز و زیبا که در محل تلاقی تنگه بسفر، خلیج شاخ طلایی و دریای مرمره قرار گرفته حال تبدیل به نمایشگاه دیدنی کریستال، نقره و ظروف چینی تاریخی دوره امپراطوری عثمانی بدیل گشته است که طبق آمار ها یکی از مهم ترین اماکن توریستی استانبول – ترکیه می باشد. جالب است بدانید که بنا به نمای زیبا و معماری خیره کننده اش، در سال ۱۹۸۵ توسط یونسکو به عنوان بهترین قصردوران امپراطوری عثمانی به ثبت جهانی رسید، پس برای تماشای برترین کاخ عثمانی حتما بخشی از سفر خود به استانبول را به این کاخ اختصاص دهید، این کاخ و زیبایی هایش .با همه داستان ها و اسرار های نهفته در دلش دیدگان شما را به خود جلب خواهد کرد در سمت راست کاخ توپکاپی سلطان سلیمان درختان سرو قرار گرفته و مطبخ‌های کاخ نیز در همین سمت جای گرفته‌، در قسمت چپ کاخ حرمسرا قرار دارد و سومین بخش کاخ نیز شامل سالن اجتماعات ، کتابخانه احمد سوم ، نمایشگاهی از لوازم شخصی سلاطین و خانواده‌ی سلطنتی که شامل جواهرات بسیار مشهور و قیمتی و مجموعه ای از دست نوشته‌ها مشوند می باشد. در نهایت، میانی ترین بخش كاخ توپكاپي استانبول، عمارتی است که ردای حضرت محمّد (ص) در آن نگهداری می شود. علاوه بر این از گشت و گذار در باغ های باشکوه کاخ عثمانی هرگز خسته نخواهید شد.

ساعات ورود و قیمت بلیط کاخ توپکاپی استانبول – Topkapı Palace  :
ورودی این قصر زیبا ۱۳ دلار است اما گردشگرانی که می خواهند از حرم دیدن کنند باید علاوه بر ورودی، ۱۰ دلار دیگر هم بپردازند.
ساعت بازدید از کاخ: این موزه از ساعت ۹ صبح تا ۷ بعد از ظهر در همه روز هفته به جزروز سه شنبه میزان توریستان عزیز می باشد.

نشانی و نحوه دسترسی به کاخ موزه توپکاپی :
Cankurtaran Mh., ۳۴۱۲۲ Fatih/Istanbul, Turkey

همانطور که گفته شد این کاخ از مهم ترین اماکن دیدنی و گردشگری ترکیه است پس برای رسیدن به این مکان توریستی اصلا نگران نباشید، تمام تاکسی های، اتوبوس ها و وسایل نقلیه عمومی دیگر درنزدیکی این مکان ایستگاه دارند.

مکان های دیدنی توریستی اطراف کاخ توپکاپی – Topkapı Palace  :
موزه های باستان شناسی استانبول، پارک گولان، موزه ایاصوفیا، موزه حجاری ایرن

۴.کاخ دولما باغچه استانبول – Dolmabahçe Palace ، ترکیه :
کاخ دولما باغچه استانبول که در نزدیکی ساحل تنگه بسفر قرار گرفته الهام گر بسیاری از معماران و هنرمندان می باشد، این کاخ که توسط سلطان عبدالمجید اول در اواسط قرن ۱۹ میلادی ساخته شده ودر دوره آخرین سلاطین عثمانی محل اقامت اولیه و کرسی حکومتی بوده. با بازدید از نما و معماری این کاخ زیبا می توان تلفیقی از طراحی های عربی و اروپایی را مشاهده کرد. این مسجد دارای سه بخش مختلف می باشد، the Selâmlık، حرم و  . Veliaht Dairesi درست در خارج از دروازه مسجد دولما باغچه مسجد Muallim Naci Caddesi ساخته شده است.

ساعات بازدید از کاخ :
همه روز به جز روز های دو شنبه و پنج شنبه از ساعت ۹ صبح الی ۱۶ قادر خواهید بود تا از تماشای این کاخ لذت ببرید.

آدرس کاخ دولما باغچه استانبول :
ترکیه، Vişnezade Mh., ۳۴۳۵۷ Beşiktaş

چگونه به کاخ دولما باغچه استانبول – Dolmabahçe Palace برویم :
برای بازدید از این کاخ زیبا بهترین راه استفاده از قطار زیرزمینی و یا تراموا است، به سمت ایستگاه کاباتاش حرکت کنید، با پیاده شدن در این ایستگاه قطار زیرزمینی کاباتاش با تابلو های راهنمایی که شما را به کاخ هدایت می کنند بر خواهید خورد.

۶.کلیسای آب انبار استانبول –  باسیلکا سیسترن استانبول ترکیه :
کلیسای آب انبار یا باسیلکا سیسترن استانبول ترکیه که به نام قصرغرق شده شهرت دارد و به منظور تامین آب برای مردم در قرن سوم ساخته شده است، با دیدن سازه های باستانی، ستون های مرمری و فناوری پیچیده استفاده شده در این بنای تاریخی حتما حیرت زده خواهید شد. اندازه این تالار زیر زمینی ۱۳۸ متر در ۶۵ متر است و گنجایش نگهداری ۸۰ هزار متر مکعب آب را دارد. سقف این آب انبار بر روی ۳۳۶ ستون مرمری استوار است و معمارهای ستون های این آب انبار بسیار دیدنیست.

زمان کاری کلیسای آب انبار استانبول :
این مکان دیدنی استانبول در تابستان ها از ساعت ۹ الی ۱۸.۳۰ و در زمستان ها از ساعت ۹ الی ۱۷.۳۰ میزبان گردشگران و توریستان ترکیه می باشد. اما پیشنهاد سایت ما به شما این است که برای بازدید از این مکان اسرار آمیز بین ساعات ۱ الی ۲ که تعداد بازدیدکنندگان کم است بروید.

هزینه بلیط کلیسای آب انبار استانبول :
تقریبا ۶ الی ۷ یورو بوده و در گروه مکان های دیدنی نسبتا ارزان به شمار می آید.

گزلمه =شبیه پیده
آدانا کباب (Adana Kebap)

اگر به گوشت قرمز علاقه مند هستید، این غذا باید انتخاب اوّل شما  از بین غذاهای ترکی باشد. نام این غذا از شهری به نام آدانا در جنوب شرقی ترکیه می آید. منبع تهیّه کننده ی آدانا کباب از سال ۲۰۰۹ کنترل می شود. بدین صورت که آدانا کباب اصل تنها توسط رستوران ها و جاهایی می تواند تهیّه شود که در محل خود بازرسی شده و توسط اتاق بازرگانی آدانا تأیید شوند.

هرچند مواد تشکیل دهنده ی آن اندک می باشند، ولی فرآیند آماده سازی و پخت و پز آن مخصوص است. مواد اصلی تشکیل دهنده عبارتند از گوشت بره و چربی که از دم آن به دست می آید. به طور سنتی باید از گوشت برّه ی نرِ کوچکتر از یک سال استفاده کرد. حیوان باید در محیط طبیعی خود رشد کند و با گیاهان محلی تغذیه شود. پس از یک فرآیند دقیق پاک سازی و استراحت دادن، گوشت با فلفل سبز و قرمز خشک شده و تند و فلفل قرمز تازه ی محلی ورز داده می شود، به سیخ زده شده، روی آتش ذغال کباب می شود و در نهایت همراه با نان لواش، پیاز کبابی، گوجه و فلفل سبز سرو می شود.

تعدادی از بهترین رستوران هایی که آدانا کباب را در استانبول سرو می کنند عبارتند از:
Adana Sofrası Ciğer ve Kebap Salonu در منطقه ی Beşiktaş ، Adana Yüzevler در منطقه ی Etiler ، Kebapçı Enver Usta در منطقه ی Beyoğlu-Tünel و Zübeyir Ocakbaşı در منطقه ی Beyoğlu.
Adanalı Yusuf Usta هم نام یک رستوران و هم نام صاحب آن می باشد. رستورانی با ظاهری ساده ولی در عین حال بسیار موفّق. با اینکه به دور از نواحی توریستی شهر واقع شده، امّا با توجه به کیفیت بالای غذای آن برای یک طرفدار واقعی گوشت قرمز رانندگی ۳۰ دقیقه ای تا منطقه ی Avcılar قطعاَ ارزشش را دارد!
لوفِر (Lüfer) (Bluefish)

اگر از هر فرد محلی بخواهید غذای مورد علاقه اش در استانبول را نام ببرد، قطعاَ ماهی را جزء پنج انتخاب اوّل از بین غذاهای ترکی قرار خواهد داد.  می توانید هر نوع نوشیدنی مورد علاقه خود را در کنار غذاهای ترکی انتخاب کنید. با این حال همچنان این مسئله وجود دارد که کدام ماهی را باید سفارش دهیم؟ پاسخ به این سؤال می تواند بر اساس ذائقه ی شما متفاوت باشد، ولی Lüfer می تواند انتخابی فوق العاده باشد.

Lüfer از خانواده ی Bluefish می باشد. نسبتاَ بزرگ بوده، بسیار خوشمزه است و تمیز کردن و خوردن آن آسان است. Lüfer جوان sarıkanat نامیده می شود که حتّی خوشمزه تر است و در صورت در دسترس بودن آن را از دست ندهید.
کورو فاسولیه (Kuru Fasulye)

چه چیز خاصی راجع به لوبیا سفید وجود دارد؟ خب حق با شماست، چندان جذاب به نظر نمی رسد. امّا ترک ها خلاف این موضوع را ثابت کرده اند! چنین ماده ی خوراکی ساده ای اگر با خوراکی های با کیفیت دیگری مانند کره، گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی پخته شود، می تواند بافتی نرم و طعمی لذیذ داشته باشد. همچنین می توان آن را با یا بدون گوشت و یا حتّی با برش های نازکی از گوشت گاو خشک شده که pastırma نامیده می شود، پخت.

تجربه ی این نوع خوراک لوبیا سفید با برنج ساده (pilav) و ترشی (معمولاَ خیار شور) باعث می شود احساس کنید بخشی از فرهنگ و سنت کشور ترکیه هستید. بهترین مکان ها برای تجربه ی این غذا، رستوران های اطراف مسجد سلیمانیه هستند.

وقت آن رسیده است که بدانید چه زمانی برای خرید مناسب تر است؟ علاقه مندان تور استانبول می دانند که اگر به دنبال خرید های خوب و با قیمت مناسب هستند باید در فصل حراجی و فستیوال های خرید ترکیه سفر کنند. در زمانی حراجی تمامی مراکز خرید بزرگ استانبول نظیر مرکز خرید استانبول مال – Mall of Istanbul، مرکز خرید فروم استانبول – Forum Istanbul، مرکز خرید ایستینیه پارک استانبول – Istinye Park، مرکز خرید زورلو استانبول – Zorlu Center، مرکز خرید کانیون استانبول – Kanyon Istanbul و فروشگاه های برند ترک آف هایی اغلب تا نصف قیمت بر روی اجناس خود می گذارند. خوب چرا از این فرصت عالی استفاده نکنیم! مطمئن باشید هزینه سفر به ترکیه با خریدی که در فصل حراجی می کنید جبران می شود و می توانید به طور قابل توجهی در هزینه های سفر صرفه جویی کنید.

فصل حراجی ها یا فستیوال خرید استانبول ترکیه چه تاریخی است ؟

در ابتدا بهتر است بدانید که تاریخ‌های ثابتی برای حراجی های استانبول وجود ندارد و این موضوع ممکن است شوک کوچکی به شما وارد کند. با این حال، هیچ تاریخ رسمی (کنترل شده توسط دولت) برای حراجی های فصلی وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد، درست مثل قوانین ترافیک متغیر بوده و عوض می‌شوند. اساسا، فروش‌ها، تقریبا در تمام طول سال وجود دارند! و برند های معروف لباس زنانه و مردانه ترکیه در رقابت شدید برای جذب مشتریان و خریداران هستند.

برخی برند‌های ترک نظیر Colin’s، برند اِفرور – Efor، برند دی ‌‌فاکتو – Defacto، برند پوشاک ال سی واکیکی – LC Waikiki، برند توین – Tween، برند هاتیک – Hotic ، برند شلوار جین ماوی جینز، برند شلوار جین LTB، برند وای لاندن – Y London و … مجموعه‌های خود را در چهار فصل مختلف عرضه می‌کنند. بنابراین وقتی که فصل آینده نزدیک است، آنها اقلام فصول قبلی را در حراجی عرضه می‌کنند. از سوی دیگر، بعضی مارک‌ها، مجموعه‌های خود را تنها به دو فصل تقسیم می‌کنند: مجموعه‌های پاییزه و زمستانه-بهاره و تابستانه. به طور طبیعی، زمان فروش آنها متفاوت از برندهای چهار فصلی قبلی است.

علاوه بر اینها، در روز های خاص نظیر عید نوروز، روز مادر، روز ولنتاین و روزهای مذهبی دیگر تخفیف‌های خاص نیز خورده می شود. البته این بدین معنا نیست که شما نمی توانید زمان سفر خود را با فصول حراجی ها هماهنگ کنید. در طول سفر به استانبول در زمان مناسب به احتمال 99 درصد به فصل حراجی ها خواهید خورد.

فستیوال خرید تابستانه استانبول ترکیه : فصل حراج تابستانه استانبول

فروش تابستانی عمدتا زمانی شروع می‌شود که دمای هوا بار دیگر شروع به افزایش می‌کند. این فروش می‌تواند هر تاریخی بین ابتدای ژوئن (12 خرداد الی 10 تیر) تا هفته اول ماه جولای ( اوایل تیر ماه) باشد. توصیه ما در خصوص بهترین زمان خرید سفر این است که در هفته اول جولای به خرید بروید تا با بهترین حراج تابستانه روبه رو شوید و بهترین خرید را داشته باشید. پس از آن، در اواسط ماه سپتامبر (اوایل شهریور) فروش حراج تابستانه به اوج خود خواهد رسید.

فستیوال خرید زمستانه استانبول ترکیه : فصل حراج زمستانه استانبول

حراج زمستانه در اواسط دسامبر( 11 آذر تا 11 دی ) یا آغاز ژانویه (12 دی تا 122 بهمن)، با تخفیف‌های 30 درصدی شروع می‌شود و به 50 درصد می رسد. البته این درصد برای همه برند ها و مارک ها یکسان نیست، برخی مارک‌ها تنها به این نرخ‌ها بسنده می‌کنند و تخفیف‌های بیشتری ارائه نمی‌دهند. از سوی دیگر برخی مارک‌ها، دارای موج دوم تخفیف‌ها هستند که عمدتا بیش از 45 یا 50 درصد تخفیف است حتی برای خلاص شدن از آخرین اقلام خود، در ماه آوریل ( 23 فروردین تا 11 اردیبهشت) به بالاترین حد تخفیف 70٪ خود می‌رسند.